Spotkanie z nauczycielami w sprawie projektu FCHgo
We wtorek 19 lutego 2019 r. odbyło się na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, spotkanie z nauczycielami w sprawie uczestnictwa szkół w projekcie europejskim FCHgo.
Wcześniej odbyły się również pokazy dla uczniów oraz nauczycieli pt. „Dlaczego wyginęło życie na Marsie? A może nigdy go tam nie było?”.
Wykład prowadził prof. dr hab. inż. Grzegorz Karwasz z Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, który jako ekspert Międzynarodowej Komisji Energii Atomowej w Wiedniu zajmuje się m. in. budową reaktora termojądrowego w Korei Południowej (drugi pod względem wysokości finansowania po Międzynarodowej Stacji Kosmicznej projekt naukowy na świecie) oraz wodorowymi ogniwami paliwowymi w ramach projektu UE – “Fuel Cells Hydrogen Educational model for schools” in “Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking panel”.
Wodór jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem we Wszechświecie i czystym nośnikiem energii, ale w szkołach potencjał energii H2 to rzadko poruszany problem. Finansowany przez UE projekt FCHgo wprowadzi zmiany poprzez opracowanie nowego zestawu ćwiczeń do edukacji o energii wodorowej w szkołach. Dzięki zabawom i grom, opowieściom i przykładom zastosowań wodorowych zestaw narzędzi FCHgo realizuje użyteczne i zorientowane na praktykę podejście do nauczania uczniów w wieku od 8 do 18 lat na temat świata paliwa wodorowego. FCHgo oferuje szkołom w Danii, Niemczech, Włoszech, Polsce i Szwajcarii wdrożenie zestawu ćwiczeń w swoich klasach. Ponadto uczniowie ze wszystkich krajów europejskich są zaproszeni do udziału w konkursie FCHgo, który rozpocznie się wiosną 2020 r., nagradzając innowacyjne projekty szkół uczących o technologii H2.
Projekt FCHgo uzyskał wsparcie Europejskiego programu badań I innowacji Horizon 2020 pod egidą Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU). Projekt koordynuje Universytet Modena Reggio Emilia we współpracy z InEuropa srl, Zürcher Hochschule für angewandte Wissenschaften, Technical University of Denmark, Universytetem Mikołaja Kopernika i Steinbeis 2i GmbH.
Czas trwania projektu: 01/2019 – 12/2020