Videos from experiments
We opened an archive for teachers and students with recordedvideos from various experiments.
You can find it under this address: https://edudrive.umk.pl/v10/index.php/s/G9VcVqtcM9j5IaP
We opened an archive for teachers and students with recordedvideos from various experiments.
You can find it under this address: https://edudrive.umk.pl/v10/index.php/s/G9VcVqtcM9j5IaP
Dla nauczycieli oraz uczniów dostępne jest archiwum z nagranymi filmami z różnych doświadczeń.
Można je znaleźć pod tym adresem: https://edudrive.umk.pl/v10/index.php/s/G9VcVqtcM9j5IaP
We wrześniowym (4/2109) numerze „Fizyki w Szkole” polecamy artykuł naszego autorstwa „Samochód na wodę”. Jest to obszerne wprowadzenie do tematyki wodorowych ogniw paliwowych – dydaktyki i zagadnień naukowych. Czytaj więcej „Samochód na wodę – artykuł w „Fizyce w Szkole”” →
Dnia 29 sierpnia 2019 r. odbyło się pierwsze spotkanie informacyjne dotyczące projektu FCHgo! Odkryj energie wodoru.
Uczestnikami spotkania byli nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciele przedmiotów przyrodniczych ze szkoły podstawowej w Dąbrowie Biskupiej.
Więcej informacji na stronie: http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/nowa_strona/?q=node/859
Drogi czytelniku! Jest to raczej nietechniczny tekst dla nas wszystkich, którzy nie są inżynierami ani naukowcami. Przedstawia zarys tematu technologii wodoru i ogniw paliwowych. Zostało jednak uwzględnione kilka tematów technicznych, które przeniesiono do pól oznaczonych symbolem ‚T’. Może więc, podczas pierwszego czytania, podążaj po prostu za głównymi wątkami opisu i wyjaśnieniami, pomijając te pola i wróć do nich później, albo w ogóle…
Wodór jako paliwo i ogniwa paliwowe mogą pewnego dnia zastąpić nasze obecne źródła i sposoby uzyskiwania energii. Perspektywa ta rodzi co najmniej trzy pytania: Jak działa takie urządzenie, do czego dokładnie użyjemy wodoru i ogniw paliwowych i dlaczego mielibyśmy chcieć wprowadzić nową technologię, jeśli stara dobrze nam służy i może służyć nam jeszcze przez długi czas?
Czytaj więcej „FCHGo! – Odkryj energię wodoru – Materiały dydaktyczne projektu” →
Poniżej, krótka broszura informacyjna o Projekcie EU „Fuel Cell Hydrogen Education Model” FCHGo. Broszura została przygotowana przez Steinbeis-Europa-Zentrum/ Steinbeis 2i GmbH.
Polish teacher Mrs. Katarzyna Wyborska talks about her involvement in FCHgo and the project pilot phase in her school.
With the development of FCHgo teaching materials being almost finalized, the next phase of the project is about to start. After the summer break each of the national FCHgo partners is going to test the toolkit in selected classrooms of their country.
To provide a more detailed picture of how the FCHgo pilot classroom activities will be organized, the FCHgo communication team talked to Katarzyna Wyborska, one of the teachers who will open her classroom for the FCHgo toolkit tests. In this interview Katarzyna speaks about her experience on teaching STEM subjects and what she expects from FCHgo.
FCHgo is your first science project dealing with hydrogen and fuel cells technology. What is your motivation to participate in FCHgo? Today’s rapid development of scientific knowledge and new technologies poses new challenges to the teacher. We need to keep up with the changes in order to be able to equip young people with key competences that will allow them to respond to the needs of the market economy.
The FCHgo project is my first science project with pupils. Undoubtedly, it will make a huge contribution to the teaching of energy in primary schools, the more I am glad that I am part of it. For the proposed innovative teaching concept will inspire teachers and their pupils to deepen their knowledge about climate change, renewable energy sources and hydrogen technology.
Le notizie di grandi piogge, di inondazioni, di uragani fuori del normale si fanno sempre più frequenti e ci impressionano perché provocano danni visibili alle popolazioni colpite. Altri danni stanno colpendo in maniera silenziosa le popolazioni animali e il mondo vegetale. Non ce ne accorgiamo perché queste cose non fanno notizia. Ma dobbiamo renderci conto che sono originati dagli stessi cambiamenti climatici e che questi cambiamenti potrebbero diventare minacciosi per la nostra vita.
La nostra vita, quella di animali e piante è possibile solo grazie all’energia che ci arriva dal sole. Ma noi usiamo energia anche per mangiare, per scaldarci, per viaggiare, per fabbricare. Per millenni abbiamo usato energia muscolare ed energia animale. Nell’ultimo secolo abbiamo usato in maniera sempre più intensa – e forse dissennata – l’ energia proveniente dai combustibili fossili (petrolio, metano e carbone).
In futuro l’idrogeno potrebbe sostituire i combustibili fossili nella produzione di energia termica e/o elettrica per usi domestici, industriali e nel settore dei trasporti.